Vinn oftare!

Med rätt metodstöd kan ni vinna en större andel av den offentliga marknaden. För att vinna kontrakt i en offentlig upphandling krävs mer än att ha rätt kapacitet samt erbjuda bra varor/tjänster till attraktiva villkor. Utöver ert affärserbjudande är det flera andra faktorer som är av betydelse för om ni kan vinna kontrakt eller inte. Viktigt att tänka på är att;

  • Börja i tid! En avgörande faktor när ni lämnar anbud kan vara hur väl förberedda ni är.
  • Var noggrann! Ofta sker misstag som innebär att anbudslämnare inte uppfyller samtliga formella krav som ställs i en upphandling.
  • Analysera förfrågningsunderlaget - även det finstilta! Ofta måste anbudslämnaren anpassa sitt erbjudande för att uppfylla det som efterfrågas. Det är viktigt att veta vilka möjligheter och begränsningar som finns inom ramen för lagstiftningen (LOU, LUF, LUFS, LOV). Det är viktigt att veta hur ni ska formulera ert anbud för att inte riskera att förkastas av den upphandlande myndigheten.
  • Ta hjälp! Exiga ger er tips och strategier för hur ni anpassar ert anbud mot förfrågningsunderlaget. Om underlaget är otydligt så kan vi ställa frågor till upphandlaren för er räkning. Det finns också olika möjligheter och/eller begränsningar inom ramen för de olika upphandlingsförfarandena. Det kan finnas oanade möjligheter!
  • Anbudstävla ofta! Med rätt metod och rätt kompetens så har ni möjlighet att successivt öka er marknadsandel på den offentliga marknaden.

Exiga Anbudsstöd

Hela anbudsprocesser

Exiga anbudsstöd kan hjälpa er i hela anbudsprocessen, eller i delar av processen. Omfattning av uppdraget sker utifrån kundens önskemål och behov. Anbudsprocessen omfattar i regel följande steg;

 

  • Granskning och analys av förfrågningsunderlaget
  • Tids- och aktivitetsplanering för anbudsprocessen
  • Upprättande av anbudet (ihop med beställare)
  • Frågor och svar under anbudsprocessen
  • Kvalitetssäkring av anbudet
  • Inlämnande av anbud (fysiskt eller elektroniskt)
  • Granskning av tilldelningsbesked
  • Rådgivning i samband med tilldelningsbesked

 

Mer om tjänsterna

Granskning och analys av förfrågningsunderlaget

I Exigas granskning av förfrågningsunderlaget kontrolleras att underlaget följer gällande lagar (LOU, LUF, LOV eller LUFS), samt att det innehåller tydliga krav, utvärderingskriterier och beskrivningar. En analys av viktiga aspekter/punkter i förfrågningsunderlaget presenteras som stöd för er anbudsstrategi.

 

Tids- och aktivitetsplanering för anbudsprocessen

Det är viktigt att börja i tid. En avgörande faktor när ni lämnar anbud kan vara en god framförhållning så att samtliga aktiviteter och kvalitetssäkring planeras inom ramen för den angivna anbudstiden. Ofta kommer många svar/förtydliganden från den upphandlande myndigheten i slutet av anbudstiden och det påverkar förutsättningarna för anbudslämnandet.

 

Upprättande av anbudet

I samband med att anbudet upprättas arbetar Exiga för att säkerställa att anbudet blir komplett, att redovisningar lämnas som styrker att obligatoriska krav uppfylls, att de redogörelser som ska utvärderas är väl formulerade så att ni kan få högsta möjliga poäng samt att alla prislistor, specifikationer och andra bilagor är kompletta. Vi ger er tips och strategier för hur ni anpassar ert anbud mot förfrågningsunderlaget.

 

Frågor och svar under anbudsprocessen

Om underlaget är otydligt så kan vi ställa frågor till den upphandlande myndigheten/enheten för er räkning. Exiga bevakar även de svar som kommer från upphandlande myndighet, då de innehåller viktig information som påverkar förutsättningarna för anbudslämnandet.

 

Kvalitetssäkring av anbudet

För att ett anbud ska bli korrekt behövs en noggrann genomgång och avstämning mot både förfrågningsunderlaget och gällande lagar (LOU, LUF, LOV eller LUFS). Exiga anbudsstöd hjälper er att kvalitetssäkra ert anbud.

 

Granskning av tilldelningsbesked och rådgivning i samband med tilldelningsbesked

När tilldelningsbesked lämnats löper en avtalsspärr, som i regel är 10 dagar från det att tilldelningsbeskedet skickats. Exiga granskar och analyserar tilldelningsbeslutet, samt ger rådgivning om eventuella nästa steg. Exiga hjälper er att begära ut allmänna handlingar vid behov.

Omfattning

Exakt omfattning av varje projekt/uppdrag och vilka samarbetsformer som ska etableras bestäms alltid ihop med uppdragsgivaren. I alla våra uppdrag upprättas en uppdragsbeskrivning. Uppdragsbeskrivningen beskriver uppdraget och tydliggör roller, ansvar samt aktuell tidsplan. Exiga har lång erfarenhet av att organisera och leda projektgruppsarbete, att effektivt samverka med interna experter och andra intressenter, samt att agera föredragande inför styrgrupp eller motsvarande.

Copyright © All Rights Reserved